Qarabag Media
Haqqımızda Əlaqə Hava Durumu

Qasımuşağı tikmə və xalçalarında "hərsin" elementi - FOTO

Tarix:1-01-2016, 01:53 Baxış Sayı:3638 Kateqoriya:Manşet, Araşdırma, Bölgə Özəlliyi

Qasımuşağı tikmə və xalçalarında "hərsin" elementi - FOTOQarabağ xalçaçılıq məktəbinin Cəbrayıl qrupuna aid edilən "Qasımuşağı" xovlu xalçalarının toxunuşunda işlənən hər bir detal, element, motiv, ornament və ya fiqur ayrı-ayrılıqda mütləq bir rəmzi məna daşıyır. İndiyə qədər çox az tədqiq olunmuş "Qsımuşağı xalçaları"nda toxunmuş zəngin naxışlar bir qəbilənin tarixini, milli kimliyini, mədəniyyətini, inanclarını, mistik təsəvvürlərini müxtəlif damğalar və cizgilərin dili ilə keçmişdən bu günə yetirən bitkin, mənalı bir dekorativ-tətbiqi incəsənət əsəridir.

"Qasımuşağı xalçaları"nda digər motiv və naxışlarla yanaşı qadınların istifadə etdikləri məişət əşyaları da simvollara çevrilərək xalçalara köçürülmüşdür. Öz qızıldan qiymətli barmaqları ilə ilmələrdən xalça toxuyan Təkə-Türkman qadını əlavə etdiyi məişət əşyalarını olduqca möhtəşəm klassik incəsənət əsərinə çevirmişdir. Növbəti yazımda bu növ naxışlardan birinin üzərində Qasımuşağı tayfasının üzvləri və onlarla mənbənin köməyi ilə bir az araşdırma aparmağa çalışdım. Bu yalnız "Qasımuşağı" xalçalarına məxsus hesab edilən "ərsin" (bir çox mənbələrdə və Qasımuşağı obasının xalçaçıları tərəfindən "hərsin") adlandırılan naxış elementidir.

Qasımuşağı tikmə və xalçalarında "hərsin" elementi - FOTO

"Qasımuşağı" xalçalarının orta sahəsində yerləşən əsas medalyonun hər iki başlığına yüksək zövqlə toxunmuş və paylaşmaq, bölüşmək rəmzi olan "ərsin" adlanan bu ornament olduqca gözəl, tərtibata uyğun şəkildə toxunmuşdur. Əsasən göy yerliyi olan "ərsin" adlanan bu ornamentin üzərində işlənmiş naxış olduqca çox maraqlı quruluşa malikdir. Həm etnik, həm də tayfa mənsubiyyətinin göstəricisi olan bu damğa işarəsi müasir dövrümüzə gəlib çatan qədim xalça naxışlarından biridir. Quruluşuna diqqətlə nəzər saldıqda naxış nəfis şəkildə toxunmuş iki elementdən ibarətdir. Bu elementlərdən biri "ərsin"in üzərində ki, naxışın aşağı hissəsində olan əsasən "ay" (bu gün daha çox"aypara" kimi tanıyırıq), bəzən dominantlığı bildirən "yay" (silah), digər mənbələrdə isə "açılmış qartal qanadları" anlamını ifadə edən Tanrı nişanıdır. Əski Şumer simvolizmində isə "gəmi", "qayıq" yozumunu verirdi. Qeyd etmək lazımdır ki, onun yaranışı islamaqədərki dövrlərə təsadüf etmiş, islamın yaranmasından sonra isə islamı bildirmişdir.

"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanında Ay xaqan və Ay xan adlarından istifadə edilmişdir. Digər xalqlarda "Ay" qadın kimi təsvir edilsədə türklərə görə "Ay" həm qadın, həm də kişi cinsinə məxsus müqəddəs bir varlıqdır. Qeyd edə ki, Boz oxlardan olan Ay xanın dörd oğlu olmuşdur.

Bu növ damğa elementinə təkcə Qasımuşağı xalçalarında deyil, digər xalçalarda, həmçinin digər xalça məmulatlarında, hətta keçə (qəlib) və zərgərlik məmulatında da tez-tez rast gəlinir. Bir çox türkdilli xalqların bayraqlarında mövcud olmuş və mövcudur. XVI əsr Polşa-Litva tatarlarının döyüş bayrağında, çoxmillətli və çoxdinli Türk dövləti olan Osmanlı dövlətinin təməlini qoymuş Kayı xanlığının, Məmlük sultanlığının, Krım xanlığının, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin və Azərbaycan Respublikasının, Türkiyə Cümhuriyyətinin bayraqları üzərində ki, "Aypara" təsvirləri də mahiyyət etibarilə eyni məna anlamındadır.
Qasımuşağı tikmə və xalçalarında "hərsin" elementi - FOTO

Qeyd edim ki, naxışın ikinci hissəsi, "aypara"nın tən ortasından ucalan ikinci bir damğa çox böyük incəliklə nəfis şəkildə ilmələrə köçürülmüşdür. Əbülqazi Bahadur xan Xivəlinin (1605-1663) "Şəcəreyi-Tərakimə" əsərində təsvir edilən Oğuzların Salur boyunun damğası "Qasımuşağı xalçaları"nda olan damğanın təsviri ilə üst-üstə düşür. Xalçanın çeşnisini qədim el sənətinin biliciləri olan Oğuzların Salur boyunun Təkə-Türmənlərindən olan Qasımuşağı tayfasının qadınları hazırladıqları üçün bu damğanın burada işlənməsi heç də təsadüf deyildir.

Bu damğanın ikinci seqmenti olan Salur boyunun damğası "Kitabi-Dədə Qorqud" eposunda uca, hündür və ağac mənasını ifadə edən "Qaba Ağac"ı ("Dirilik ağacı"ı) simvolik səciyyə daşıyır. KDQ-də III, IV, X boylarında adı daha çox işlənən və birbaşa insana həm də kişi cinsinə aid edilən "Qaba Ağac" əksər boyların sonunda "Kölgəlicə Qaba Ağacın kəsilməsin" alqış-duası ilə oğuzlara dirilik dilənmişdir. Semantik mənalarına görə, bu damğanın üç qolu Tenqrinin üç stixiyaya – Suya, Torpağa və Havaya, həmçinin üç məkana – Göyə, Orta Dünyaya və qaranlıq Ruhlar Dünyasına olan hökmü yozumunu bildirir.
Qasımuşağı tikmə və xalçalarında "hərsin" elementi - FOTO

Azərbaycan xalça ornamentlərində islamdan əvvəlki dövrdə, istər də islamdan sonrakı dövrlərdə Göytürk hərfləri ilə damğa təsvirlərinin paralel istifadəsi əski türk əlifbasının aktuallığını qoruyub saxlamışdır. "Qasımuşağı xalçaları"nda olan Salur boyunun damğası Göytürk yazılı abidələrində "iç", "daxil" sözlərini ifadə etmək üçün işlədilmişdir.

Bu növ damğalara türklərin məskunlaşdıqları müxtəlif areallarda Qərbi Azərbaycanın Göyçə qayaüstü təsvirləri, Kosovanın Qora vilayəti, Restelitsa kəndi yaxınlığındakı qayaüstü təsvirləri, Adıgey Respublikasının Maxoşkuşxa məntəqəsindəki çay daşları üzərində qədim türk işarələri içərisində bu növ dirilik ağacı işarələrə rast gəlinir.

Bütün bunlardan sonra belə bir nəticəyə gəlmək olar ki, xalçadakı "ərsin"in üzərində toxunmuş bu damğa fiquru bütövlükdə obanın, oymağın, boyun, nəslin, tayfanın, ailənin və hər bir fərdin Tanrı mühafizəsində, Dirilik Ağacının nəzarətində olduğu yozumunu anladır. Bu növ damğa motivlərinə bir neçə variantda müxtəlif tarixi mənbələrdə rast gəlinir. Ön və Mərkəzi Asiyada, Şimali Qafqazda, Sibirdə, Krımda və Şərqi Avropada rast gəlinən qədim və orta əsr türk damğaları arasında bu növ damğaların müxtəlif variantlarına təsadüf edilir.

Qasımuşağı tikmə və xalçalarında "hərsin" elementi - FOTO

Qasımuşağı tikmə və xalçalarında "hərsin" elementi - FOTO

Qasımuşağı tikmə və xalçalarında "hərsin" elementi - FOTO


Sultan HÜMBƏTOV

SON XƏBƏRLƏR
20 yanvar şəhidləri Almaniyada anıldı
“Əfqaninin milli vəhdət fəlsəfəsi və Türk dünyasının aydınları” mövzusunda növbəti diskussiya
ÖTƏRXAN ELTAC: QARDAŞ QİSASINI ALMAĞA GƏLDİM
Kikboksçular Şəhidlər Xiyabanını ziyarət ediblər
Türkçülüyün kiçik Turanı: Azərbaycan Cümhuriyyəti! IV yazı
Cəbhədə erməni kəşfiyyatçı öldürüldü
Tanınmış aktyor: "Laçınlılar Andronikin qabağına çıxıb, onu məhv edə bilir..." — MÜSAHİBƏ
20 Yanvar faciəsindən 27 il ötür
BAO təmsilçiləri Qırğızıstan səfirliyində olublar
Şəhidlər xiyabanı ziyarətçiləri qəbul etməyə hazırdır
`Sarkisyan Azərbaycan vətəndaşıdır` - Əli Həsənov
İranda Yeni "Türk açılımı". Türk fraksiyası İranın Qarabağ siyasətinə təsir edə bilərmi
"20 Yanvar” şəhidlərinin Vikipediya səhifəsi yaradıldı
"Qafqaz" universitetinin müəllimləri nazirliyə çağırıldı
UEFA `Qarabağ`a 980 min avro verdi
"20 Yanvar şəhidlərinin qanlı paltarları bu günə qədər saxlanılır"
Poroşenko: Ukrayna Dağlıq Qarabağdakı separatçı rejimi heç vaxt tanımayacaq
Obama: “Fələstin dövləti yaranmasa münaqişə həll olunmayacaq”
Şəhid zabitimiz Fərid Əhmədovun doğum günüdür - VİDEO
Laçınlı gənc şair: "Ermənilər oranı da atəşə tutdular, artıq yaşamaq çətinləşirdi...”
DİQQƏT: Bu avtobuslarda da kameralar quraşdırıldı
Sosial evlər neçəyə olacaq? - MİDA rəhbəri açıqladı
Davosda Azərbaycan və Ukrayna prezidentləri arasında görüş olub
Vaqif Əsədov: `Təcili yardım maşınlarına kameralar quraşdırılarsa...`
Sumqayıtda şəhid Nəcməddin Savalanov haqqında filmin təqdimatı keçirildi
Azərbaycanlı məktəbli ermәnini 10:0 uddu
Serbiyanın səfiri MEK-ə kitablar hədiyyə etdi
Ötən il Azərbaycan iqtisadiyyatı nə qədər geriləyib - SON RƏQƏMLƏR
Rusiya və Avstriya XİN başçıları Dağlıq Qarabağ münaqişəsini müzakirə ediblər
Qafqaz Universitetinin tələbələri digər ali məktəblərə yerləşdiriləcək